De positiva effekterna av mobiler i klassrummet

Traditionellt sett är klassrummet en plats där mobiltelefoner hör hemma i fickan. Annars hamnar de i en låda i lärarens skrivbord tills lektionen är slut.

Men genomslaget och kraften som finns i telefonens länk till internet förvandlar dem till mer än bara verktyg för sociala interaktioner. Särskilt om lärare utnyttjar den här kraften till något mer användbart ur ett lärandeperspektiv.

Tidningen Times Herald har pratat med lärare inom olika skoldistrikt i Kalifornien om hur de låter sina elever använda sina telefoner i skolan. Bland annat genom att låta dem få påminnelser om skoluppgifter, prov och hemläxor genom olika applikationer, och att få dem att läsa sina skolböcker på skärmen efter att ha fotat sidorna. Det finns också många tillbehör man kan köpa till sin mobil för att underlätta arbetet i klassrummt. På The Mobile Store går det att köpa ett trådlöst tangentbord som enkelt kopplas till mobiltelefonen via bluetooth. Detta är något som även skulle hjälpa barn att upprätthålla en sund kroppshållning under lektionerna.

– Det finns så många små hastiga saker de kan göra på sin telefon, men jag vill att de ska förstå att de kan använda den här datorn i deras fickor för att göra skolarbete, säger Louise Colbert, en teknologilärare på Byron's Excelsior School.

Även lärarna har användning av den här teknologin. Många lärare har använt sina egna telefoner för att ladda ner appar som kan följa studenternas deltagande i klassrummen, eller som slumpmässigt väljer ut elevers namn som de kan fråga om skolämnet – istället för att bara ge uppmärksamhet till de studenter som alltid räcker upp handen.

Artikeln tar upp massvis med roliga och kreativa sätt som telefoner har använts och kan användas i utbildningssyften. Personligen tycker jag att det är utmärkt att man bestämt sig för att låta elever använda sig av framtidens verktyg redan i tidig ålder.

Se hela artikeln här: Cell phones proving their usefulness in classrooms

Relaterat

Senaste