Konsumentens skydd vid e-handel

Att handla på nätet är inte helt riskfritt. Jämfört med traditionell butikshandel där man har mycket större koll på vad som händer med ens varor och pengar är risken att bli lurad när man handlar på nätet mycket större. Som konsument finns det vissa saker som man alltid bör göra innan man handlar hos en nätbutik som man inte handlat från förut, och det är till exempel att ta reda på fakta om företaget och att kontrollera att det finns tillräckliga kontaktuppgifter på sajten. Om företaget bara har en e-postadress på sin sajt finns det anledning att bli misstänksam. Den som känner sig osäker på ett företag kan med fördel kontakta kundtjänst för att kontrollera om man får svar och om företaget känns seriöst.

Samtidigt som man som konsument bör undersöka mycket själv när man handlar på nätet har man också ett visst skydd. E-handelslagen finns till för att skydda den som handlar produkter på nätet, och även distans- och hemförsäljningslagen gäller för näthandel. Lagarna ställer bland annat krav på att säljaren måste lämna viss information till köparen. Det som ska informeras om är till exempel företagets namn och adress, varans egenskaper och pris, leveranskostnader, hur man betalar och hur leveransen går till samt information om ångerrätten och vad den innefattar. Efter köp ska man också få en bekräftelse på när varan ska levereras, information om service och garantier, information om ångerrätt samt kontaktuppgifter dit man kan vända sig om man vill använda sin ångerrätt eller har klagomål.

I Sverige har vi en alldeles speciell trygghetsstämpel kallas för Trygg E-Handel som är en del av branschorganisationen Svensk Digital E-Handel. Om e-handeln du besöker har denna stämpel skall företaget vara säkert att handla av. Dock är det viktigt att besöka Trygg E-handels hemsida för att själv se om e-handeln ifråga har ett äkta och uppdaterat certifikat. Vissa bluffbutiker använder sig av certifieringen olovligt - och är därmed INTE auktoritära. Nedan kan du se ett exempel på hur ett certifikat från Trygg E-handel kan se ut. Bilden visar ett certifkat tilldelat SlöjdDetaljer.se.

Om ett företag har bristande information eller på annat sätt inte följer lagen kan man som konsument anmäla detta till Konsumentverket. Som tillsynsmyndighet har de i uppgift att se till att företagen följer de krav som finns. Om man skulle hamna i en tvist med ett företag som man handlat från är det viktigt att man har sparat all dokumentation, såsom bekräftelser, kvitton och eventuella e-postkonversationer. Man kan minska risken för att bli av med sina pengar utan att få någon vara eller få en vara som inte motsvarar det man beställde genom att undvika förskottsbetalning och istället välja betalning med kreditkort, faktura eller andra säkra betallösningar.

Relaterat

Senaste