Många intressanta idéer på UF-mässa

Populära inslag på skolor och på olika mässor är alltid när Ung Företagsamhet kommer på besök eller ordnar en utställning. Organisationen Ung Företagsamhet (UF) har som yttersta mål att främja ungdomar till att ta initiativ och göra verklighet av sina idéer och sitt driv för affärssinne och värdeskapande genom produkter eller tjänster.

Ofta har UF samarbeten med gymnasieskolor och de studenter som går till exempel samhällslinjen eller ekonomisk inriktning får chansen att starta sitt egna företag under perioden i gymnasiet. Kursen leds av just UF i samarbete med lärarna på skolan.

UF-mässa i Sollefteå

Nyligen besökte organisationen Sollefteå för att hålla den traditionella UF-mässan och besöket blev som många år innan en succé. Den 1 december 2013 sparkade man igång mässan i de centrala delarna av Sollefteå. Man höll till i en butik mitt på Orrtorget detta år och alla ungdomar som under terminen hållit på med sina projekt inom ung företagsamhet fick chansen att ställa ut sina produkter och tjänster samt förklara vad de hållit på med. Naturligtvis fick de även chansen att prata med nuvarande och blivande kunder, sälja sina produkter och tjänster samt prata med och få feedback från representanter från UF.

Ungdomarna blev under dagen bedömda av några av dessa representanter som kollade lite extra på saker som hur ungdomarna tog kontakt med sina kunder, hur man hade ställt upp sina montrar, bord samt hur man marknadsförde sin idé. Mer information om mässor och montrar hittar du på Dohrns.se.

Dagen blev överlag en succé och många av de unga studenterna och entreprenörerna kände att de hade lärt sig mycket från både projektet och UF-mässan. En del av företagen har redan fått iväg sina första riktiga beställningar och många studenter siktar nu på en framtid inom företagande och värdeskapande. 

Många intressanta inslag

På UF mässan kunde man hitta allt från innovativa produkter. Där fanns allt från en ny slags ställning för att hålla uppe en hängmatta, till organisationer som hade fokuserat mer på välgörenhet genom att sälja bröd, bakverk och annat hemgjort för att sedan skänka alla intäkter till den svenska välgörenhetsorganisationen ”Min stora dag”. Organisationen hjälper sjuka och utsatta barn att få  förverkliga en dröm för en dag. Överlag var årets UF-mässa i Sollefteå en stor succé.

Relaterat

Senaste