Möbeljätte i topp för 2014 års 150 bästa kommunikatörer

Ingvar Kamprads historia är en framgångssaga utan dess like. Den blygsamma möbeltillverkaren som gick från trasor till rikedom; från att starta ett enkelt enmansföretag till att vara ägare av ett av de största företagen i världen. IKEA har fått genomslag i alla världens hörn, och mycket av detta beror på hur otroligt framgångsrik och effektiv Ingvar Kamprad har varit i sitt kommunikationsarbete. Och det är därför han nu toppar listan över Näringslivets 150 Superkommunikatörer.

För att hamna på listan så måste man alltså ha gjort en ordentlig kommunikationsinsats. Den måste vara relevant för en större allmänhet, nyskapande, haft stor genomslagskraft, vara innovativ, väckt debatt och många fler kriteriet. Ingvar hamnar som nummer 1 på en lista som är fullsmockad med starka kommunikatörer som Christina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik, och Mark och Natalia Brzezinski, USAs ambassadörspar som fick Obama till Sverige.

– Jag känner mig privilegierad av att en jury av kommunikationsexperter har funnit mig värdig den äran. Jag har alltid ägnat en stor del av min tid att kommunicera med våra 140 000 medarbetare på alla nivåer för att få dem att förstå vad som gör IKEA framgångsrikt och vilka värderingar som varit grunden till vår framgång, säger Ingvar Kamprad.

Läs mer om företagskommunikation hos UCUS eller se hela listan med kommunikatörer här: Kamprad – näringslivets främs­te superkommunikatör

Relaterat

Senaste