Ung företagsamhets regionala mässa i Uppsala

Idag ser vi en ökning av egenföretagare runt om i vårt land, Sverige. Det finns inte tillräckligt med jobb åt yngre människor, och då måste man se till att skapa sina egna jobb. Det kan man göra genom att få kunskap i hur ett företag fungerar och hur det byggs upp från grunden.

I Uppsala höll Ung Företagsamhet sin regionala mässa den 6 Mars 2014. Tanken bakom mässan var att gymnasieungdomar som jobbar för just sin egen idé, sitt UF-företag, skulle få känna på hur det verkligen är på en mässa och hur de behöver arbeta för att nå kunderna. Det är ett mycket lärorikt sätt att arbeta på, och det märks allra minst på de som ställde upp på mässan.

Skapar erfarenhet

Att arbeta med sitt UF-företag handlar helt enkelt om att få lära sig mer om hur det fungerar att driva ett företag och vad som krävs av en själv. Företagande handlar mycket om research av sin marknad, och självklart att även kunna sälja sin produkt. Då kan de få den erfarenhet som krävs till dess de blir vuxna, och kanske då vill starta sitt egna, riktiga företag.

Ung Företagsamhet så kan man läsa mer om hur det fungerar med att ha ett sådant företag, och vem som kan vara med för att starta upp det. En viktig aspekt av hur företagen bedöms är hur lösning för finansierng ser ut.

Framtidens företagare

De som lär sig att driva företag på ett genomtänkt och skickligt sätt kanske även kommer att bli framtidens företagare i vårt samhälle. Ni kan själv se filmen från mässan som belyser lite om detta, men även mer om Ung Företagsamhet som helhet under just denna regionala mässa i Uppsala län:

http://ungforetagsamhet.se/uppsala/vaga-vara-egen-regional-massa-i-uf-foretagande-2014

Våga ge sig ut på en marknad man inte behärskar. Våga tänka utanför ramen och satsa på det man tror på. Våga arbeta för en god sak som kommer att hjälpa en själv och andra, det är något viktigt att tänka på för att kunna förverkliga en idé, en dröm.

Ett av Uppsalas äldsta företaget är Uppsala Stadsbud som redan 1887 började tjäna pengar på att hjälpa andra människor att flytta. Idag, 100 år senare, jobbar företaget mycket med att visa upp sin policy och etiska ställning för kunderna. Detta är mycket viktigare del av marknadsföringen än vad den var förr. Så det är ett hett tips till unga företagare.

Att våga vara egen kan bli till något mycket fint och viktigt. Pröva något nytt och våga vara egen.

Relaterat

Senaste